27.02.2015

Een nieuwe serie trekkers van Jungheinrich gaat van start

Topsnelheden van 18 kilometer per uur / trekkrachten van max. negen ton / meer flexibiliteit en grotere goederenomslag

Jungheinrich stelde op LogiMAT 2015 (10 tot 12 februari in Stuttgart) zijn nieuwe serie 5 van trekkers met trekkrachten tussen zeven en negen ton voor aan het internationale vakpubliek. Deze serie omvat de trekkers EZS 570, 580 en 590 en werd als prototype voor de eerste keer op CeMAT 2014 in Hannover getoond.

Duidelijke energiebesparing dankzij een zeer hoog rendement

De nieuwe trekkers van Jungheinrich zijn uitgerust met een tractiemotor van 48 volt met state-of-the-art draaistroomtechnologie. „Deze motor zorgt voor krachtige acceleraties en hoge topsnelheden van 18 kilometer per uur“, verklaart Oliver Rosenthal, productmanager trekkers bij Jungheinrich. Tegelijk maakt een efficiënte afstemming tussen tractiemotor en besturing een hoog rendement mogelijk zodat de trekkers ondanks de zware lasten zeer zuinig met de energie omspringen.

Door meerdere aanhangwagens aan te koppelen, kan het laadoppervlak naar believen gevarieerd worden. Dit leidt in de praktijk tot een meer flexibele en grotere goederenomslag. De koppeling is voor de bestuurder zelfs vanaf zijn zitpositie goed zichtbaar. De halfautomatische ontgrendeling van de koppeling met afstandsbediening is als optie verkrijgbaar en garandeert het aan- en afkoppelen van aanhangwagens zonder dat de bestuurder de trekker moet verlaten. De trucks van de EZS-serie kunnen met verschillende koppelingen uitgerust worden zodat zij nagenoeg aan ieder type van aanhangwagen aangepast kunnen worden.

De trekkers van de serie 5 van Jungheinrich beschikken standaard over een elektrische parkeerrem. Deze wordt automatisch geactiveerd van zodra de bestuurder de trekker stopt. Bij het beginnen rijden wordt de parkeerrem automatisch weer gedeactiveerd. Oliver Rosenthal: „Dit vergemakkelijkt enerzijds het beginnen rijden op een helling, bijvoorbeeld op een laadplatform. Anderzijds zorgt de parkeerrem ervoor dat de trekker veilig stilstaat en niet vooruit of achteruit kan rollen.“ Door het generatorisch afremmen wordt de vrijgekomen energie bovendien weer in de batterij opgeslagen.

Individuele aanpassingen aan iedere situatie

De standaardimpulsbesturing SpeedControl maakt het veilig en economisch rijden met de trekkers van Jungheinrich mogelijk. De ingestelde snelheid kan zo in iedere rijsituatie gehandhaafd worden. Bovendien maken drie instelbare rijprogramma's individuele aanpassingen aan iedere situatie mogelijk. Voor het rijden met een sterk verlaagde snelheid – tijdens het draaien van de trolleytrein of in krappe ruimten – staat er standaard een kruipgangschakelaar ter beschikking.

De nieuwe generatie trekkers is van een hele rij ergonomische kenmerken voorzien. Treden in het frame zorgen ervoor dat de bestuurder gemakkelijk en veilig op en af kan stappen. Een aangename zitpositie, de grote beenruimte in het interieur en het nu nog comfortabeler afgeveerde en op de hogere last afgestemde onderstel maken het werken met de Jungheinrich-trekkers niet alleen gemakkelijker en veiliger, maar ook nog sneller en efficiënter.

Jungheinrich behoort tot de internationale top van bedrijven op gebied van magazijn transporttoestellen en oplossingen voor opslag en goederenbehandeling. Als producerende logistieke dienstverlener biedt Jungheinrich maatwerk voor de hele intralogistiek waarbij stapelaars, rekken en beheersystemen naadloos samenwerken. Het Jungheinrich aandeel wordt op de Duitse beurs verhandeld.

Hebt u vragen, dan kan u zich steeds wenden tot :

Rahel Knorr