30.04.2015

Jungheinrich stelt nieuwe reachtrucks van de C-serie voor

Hoge energie-efficiëntie / Binnen en buiten universeel inzetbaar dankzij superelastische banden en hoge bodemvrijheid / fijngevoelige bediening / hefhoogten tot 7,40 meter

Jungheinrich brengt in de zomer van 2015 nieuwe reachtrucks van de C-serie op de markt. De heftrucks van het type ETV C16 en ETV C20 kunnen lasten tot twee ton transporteren. De reachtrucks zijn zowel voor binnen- als voor buitentoepassingen geschikt.

De super-elastische banden en een hoge bodemvrijheid zorgen voor een betrouwbaar en veilig transport van de goederen - ongeacht of het nu een egale betonnen magazijnvloer is, of ruw asfalt voor het laden en lossen van vrachtwagens. "De reachtrucks ETV C zijn het ideale transportvoertuig op elke ondergrond, bijvoorbeeld bij gecombineerd magazijn- en buitengebruik", verklaart Joachim Schier, hoofd Productmanagement reachtrucks bij Jungheinrich. "Bovendien zijn ze door hun compacte vormgeving en hefmasttechniek ook geschikt voor gebruik in erg kleine ruimten. Door deze eigenschappen te combineren, heeft de klant nog maar één voertuigtype voor de verschillende toepassingen nodig."

Hoge energie-efficiënte én meer overslagcapaciteit

"Ook op vlak van productiviteit zijn onze reachtrucks state-of-the-art", gaat Schier verder. "Vergeleken met hun voorgangers leveren de heftrucks nóg sterkere prestaties, terwijl het energieverbruik gereduceerd werd." Jungheinrich realiseert deze hoge energie-efficiëntie door motoren, besturingen en softwaresystemen die door Jungheinrich zijn ontwikkeld en gebouwd, optimaal op elkaar af te stellen.

Met de drievoudige hefmasten van de ETV C kunt u hefhoogten tot 7,40 meter bereiken. De hoogwaardige en robuuste mastprofielen zijn beter bestand tegen torsiekrachten en leveren hogere restdraagvermogens ook op grote hefhoogten. Bovendien garanderen ze de bestuurder een goed zicht op vorken en lading. Om het werk van de bestuurder te verlichten en tegelijk de veiligheid bij gebruik te verhogen, kunt u de heftrucks met de ergonomisch geplaatste bedieningselementen eenvoudig, intuïtief en fijngevoelig bedienen. Jungheinrich Curve Control zorgt ervoor dat de snelheid bij het rijden in bochten - afhankelijk van de stuurhoek - automatisch wordt gereduceerd. De compacte heftrucks zijn door hun constructiewijze en hun schuifmasttechniek geschikt voor gangpadbreedten vanaf 2.829 millimeter (conform VDI, bij opname van euro-palletten in lengterichting). Bijgevolg zijn de reachtrucks ETV C16 en ETV C20 ook ideaal om op grote hoogten en in erg kleine ruimten efficiënt te laden en te lossen.

Ergonomische bestuurderscabine voorkomt snelle vermoeidheid

Via een royaal uitgevoerde, slip vaste trede kan de bestuurder zonder moeite in en uit de heftruck stappen. In de ergonomisch ingerichte bestuurderscabine genieten ook grote bestuurders van royale been- en hoofdruimte. De comfortabele stoel kan individueel aan de lichaamslengte van de bestuurder worden aangepast. Hiervoor kan de zitpositie, de rugleuning en het lichaamsgewicht worden aangepast. De bestuurderscabine biedt talrijke mogelijkheden om persoonlijke spullen op te bergen. Alle belangrijke bedieningselementen bevinden zich binnen handbereik. De pedalen van de truck zijn opgesteld als in een auto.

Bovendien kan de bestuurder via een optionele schakelaar tussen 180°- en 360°-besturing kiezen. Voor de nieuwe ETV C werd nu ook gekozen voor het panoramische beschermdak dat reeds bij de andere reachtrucks van Jungheinrich met groot succes wordt gebruikt. Het biedt een uitstekend zicht en een optimale bescherming van de bestuurder in elke situatie - ongeacht of de lading klein of groot is.

Met de bedieningselementen MULTI-PILOT en SOLO-PILOT is een veilige en intuïtieve bediening van de heftruck mogelijk. Hiermee kunt u alle hydraulische functies, de rijrichtingskeuze en de claxon activeren. Alle regelinstrumenten bevinden zich in het gezichtsveld van de bestuurder en hebben elk een duidelijke functie. Met het bedieningselement kunt u door een fijngevoelige aansturing van alle functies tot op de millimeter nauwkeurig werken. Ook bijkomende aanbouwapparaten zoals een optionele vorkversteller kunnen comfortabel met de bedieningselementen worden bestuurd.

Het hoogwaardige en makkelijk af te lezen display informeert de bestuurder over de belangrijkste gegevens van de truck zoals de rijrichtings- en stuurstand indicatie. Het display informeert bovendien over de batterijstatus met weergave van de resterende tijd tot aan de volgende laadbeurt. Drie afzonderlijk instelbare rijprogramma's zorgen ervoor dat de ETV C individueel aan elke situatie aangepast kan worden. "Dankzij de handige en gebruiksvriendelijke uitrusting van onze reachtrucks wordt het dagelijkse werk van de bestuurder ten goede van zijn gezondheid verlicht", zegt Joachim Schier. "Alleen zo kan hij ook de overslagprestaties van zijn heftruck positief beïnvloeden."

Optionele assistentiesystemen verhogen de productiviteit en veiligheid

Met een brede waaier aan assistentiesystemen zorgt Jungheinrich voor een verdere verlichting van de werklast van de bestuurder en dus ook voor een hoger rendement tijdens het gebruik. Het assistentiesysteem Position Control bijvoorbeeld kan de bestuurder snel en eenvoudig instapelen op vooraf vastgelegde instapelhoogten. Met de nieuwe SNAP-functie wordt dit systeem nog verfijnd. Via de toets SNAP kan de gebruiker de halfautomatische hefhoogtevoorselectie activeren. Hierover zegt Joachim Schier: "Door de uitsturing van het bedieningselement herkent de truck automatisch naar welk vak hij moet. De hoogte handmatig selecteren is niet meer nodig." Via een ingebouwde weegschaal kan het systeem automatisch een onderscheid maken tussen laden en lossen.

Om een onderschrijding van het restdraagvermogen te voorkomen, wordt het assistentiesysteem Operation Control gebruikt, waarbij het gewicht van de lading via sensors permanent wordt gemeten en dit met de betreffende hefhoogte van de truck gesynchroniseerd. Zowel optische als akoestische waarschuwingssignalen informeren de bestuurder of het toegelaten restdraagvermogensbereik werd overschreden.

Omdat elke toepassing andere eisen aan de heftrucktechniek stelt, zijn er voor de reachtrucks talrijke opties verkrijgbaar, die ervoor zorgen dat de heftrucks optimaal aan het specifieke gebruiksprofiel kunnen worden aangepast. Hiertoe behoren bijvoorbeeld ook cabines voor ongunstige weersomstandigheden die in drie varianten verkrijgbaar zijn en een optimale bescherming bieden bij buitenwerkzaamheden.

"Hetzij in combinatie met pallet- of doorlooprekken, voor een- of meerploegendienst of bij frequente buitenwerkzaamheden in optioneel verkrijgbare cabines voor ongunstige weersomstandigheden, onze klanten krijgen met de reachtrucks een voertuig dat voor vele specifieke toepassingen een perfecte oplossing biedt", vat Joachim Schier de voordelen van de nieuwe serie samen.

Jungheinrich behoort tot de internationaal toonaangevende bedrijven op het gebied van heftruck-, magazijn- en materiaalstroomtechniek. Als producerende dienstverlener en aanbieder van intra-logistieke oplossingen staat de onderneming zijn klanten bij met een uitgebreid productprogramma aan vorkheftrucks, logistieke systemen, services en advies. Het aandeel van Jungheinrich wordt op alle Duitse beurzen verhandeld.

Voor meer informatie en/ of hoge resolutiefoto's, neem contact op met :

Peter Mutton