13.10.2017

19,1 kilometer rekken voor nieuw distributiecentrum Opel

Autofabrikant Opel heeft onlangs zijn Europees distributiecentrum voor reserve-onderdelen geopend in Langendreer in de buurt van Bochum (Duitsland).

Meer dan 11 miljoen Opel-chauffeurs in heel Europa worden nu voorzien van reserve-onderdelen uit dit magazijn, dat ongeveer 12 voetbalvelden groot is. Het hart van het magazijn is een reksysteem van Jungheinrich met een totale lengte van meer dan 19,1 kilometer. Er werd gekozen voor multi-slot rekken en gecompartimenteerde multi-level rekken voor de opslag van palletgoederen en een brede waaier van kleine onderdelen.

"Onze 60 jaar ervaring heeft ons geleerd dat rekken de meest elementaire systeemcomponent in het magazijn zijn. Zonder rekken is er geen magazijn. Daarom dat wij bij Jungheinrich veel tijd en energie investeren om onze klanten de juiste reksystemen aan te bieden. In Bochum konden we een beroep doen op onze jarenlange ervaring in de automobielindustrie om een ​​op maat gemaakt reksysteem voor Opel te ontwerpen. Daartoe hebben we nauw met Opel samengewerkt om vanaf het prille begin de opslagfaciliteit te plannen,“ legt Ralph Matenia, de verantwoordelijke projectmanager bij Jungheinrich, uit.

Jungheinrich bouwt nu al 60 jaar lang rekken. Vandaag is het bedrijf één van 's werelds toonaangevende leveranciers van reksystemen voor alle soorten magazijnen. Jungheinrich beschikt over een uitgebreide expertise met betrekking tot de eisen waar rekken moeten voldoen. Het bedrijf maakt gebruik van zijn ervaring opgedaan tijdens de planning, het toezicht op en de inbedrijfstelling van duizenden magazijnen wereldwijd om de juiste opslagoplossing voor elke klant te vinden. Het specifieke klantvoordeel staat altijd voorop.

Het magazijn van 200.000 vierkante meter in Bochum / Langendreer is ontworpen voor gebruik met reachtrucks, wat een hoge mate van flexibiliteit en hoge beschikbaarheid garandeert. De reachtrucks ETM 216 van Jungheinrich hebben een hefhoogte van 8.720 mm. Door ze aan te sluiten op het magazijnbeheersysteem (WMS) van Opel kunnen de trucks hun vorken automatisch en correct op de juiste hoogte brengen om alle plaatsen aan te rijden.

Een bijzonder kenmerk is het gebruik van het type orderpicker EZS 350 waardoor Opel de bestellingen van meerdere klanten op verschillende niveaus in één ronde kan orderpicken. In de laatste fase van de uitbreiding zal Opel ongeveer 60 industriële trucks in zijn magazijn inzetten.