Jungheinrich werd in 2019 genomineerd voor een totaal van drie IFOY AWARDS. Dat werd bekendgemaakt door de jury in Ismaning, nabij München. Voor de zoveelste keer maakt dat van Jungheinrich het bedrijf met de meeste nominaties in de IFOY-wedstrijd. De genomineerden waren ’s werelds eerste reachtruck ETV 216i met ingebouwde lithium-ion batterij, de STC 2B1A stapelkraan voor kleine onderdelen en het assistentiesysteem zoneCONTROL. De IFOY Awards 2019 worden uitgereikt op 26 april in de Hofburg, in Wenen.

Christian Erlach, lid van de Jungheinrich-directie voor verkoop en marketing: “Drie nominaties voor een IFOY-award zijn het zoveelste bewijs van Jungheinrichs innovatievermogen op het vlak van intralogistiek. Wij zijn een machinebouwbedrijf, een leverancier van logistieke systemen en een software-ontwikkelaar in één. Met onze zeer innovatieve en efficiënte logistieke oplossingen maximaliseren we de voordelen voor onze klanten.”

Genomineerd in de categorie “Magazijntrucks”: ETV 216i
De ETV 216i is ’s werelds eerste reachtruck met standaard ingebouwde lithium-ion batterij. Jungheinrich benutte consequent de voordelen van deze ruimtebesparende en efficiënte batterijtechnologie bij de ontwikkeling van de truck. Hierdoor heeft de ETV 216i een revolutionair truckontwerp. De nieuwste generatie reachtrucks biedt een aanzienlijk verbeterde ergonomie. Jungheinrich heeft de ideeën en vragen van zijn klanten rechtstreeks verwerkt in het ontwerp van de truck. Daardoor biedt de ETV 216i de bestuurder veel meer bewegingsvrijheid en een perfect 360°-zicht, wat resulteert in een opmerkelijk hoog niveau van gebruiksvriendelijkheid en een maximale veiligheid in het magazijn. Dankzij zijn bijzonder compacte ontwerp zorgt de truck voor een maximale wendbaarheid in het magazijn. In vergelijking met conventionele reachtrucks zorgt de ETV 216i voor een aanzienlijk hogere productiviteit in het magazijn. Vergeleken bij conventionele loodzuur batterijen garanderen de volledig geïntegreerde lithium-ion batterijen een langere levensduur, een onderhoudsvrije werking en betere prestaties. Dat verhoogt de verwerkingscapaciteit en efficiëntie in het magazijn. Vooral de korte laadtijden maken volcontinu bedrijf 24/7 mogelijk waarbij de ETV 216i ladingen tot 1.600 kg kan stapelen tot een hefhoogte van 10,7 meter.

Genomineerd in de categorie “AGV & Intralogistics Robot”: Miniload STC
De STC is Jungheinrichs eerste intern ontwikkelde high-performance miniload. De jongste technologieën en het innovatieve design staan garant voor topprestaties en optimaliseren de efficiëntie en de kosten van de bedrijfsinterne logistiek. Om dat te verwezenlijken, werden drie nieuwe patenten geïmplementeerd in de nieuwe miniload: een innovatief mastdesign voor een maximale schaalbaarheid van de apparatuur tot 25 meter en een maximale stabiliteit ondanks de lichte constructie; een innovatief looprailconcept voor minimale aanrij-afmetingen; en een geïntegreerd Omega-aandrijfsysteem voor nog meer ruimtebesparende opslag.

De STC is de krachtigste miniload in zijn klasse. Met een rijsnelheid van meer dan 6 meter per seconde en een topacceleratievermogen behoort hij tot de allerbeste high-performance voertuigen. Hij heeft ook energiebuffers, zogenaamde “SuperCaps”, die speciaal zijn aangepast aan een efficiënte goederenbehandeling. Ze slaan de energie op die wordt gegenereerd bij het remmen en gebruiken die om het aandrijfsysteem te voeden tijdens de acceleratiefasen. Op die manier is Jungheinrich erin geslaagd de energie-behoefte en vooral het noodzakelijke aangesloten vermogen van de stapelkraan te reduceren met 25 procent in vergelijking met de concurrentie.

Jungheinrich heeft de STC ook ontworpen voor een maximale efficiëntie in termen van ruimtebenutting. Dankzij het innovatieve ontwerp van de looprail en het Omega-aandrijfsysteem, dat in tegenstelling tot bij andere miniloads werd geïntegreerd in de voet van de mast, vertoont het systeem de kleinste aanrij-afmetingen in zijn klasse. In vergelijking met alle andere miniloads op de markt stelt Jungheinrich zijn klanten in staat een aanzienlijk hogere opslagcapaciteit te bereiken met de STC, naast een hogere doorvoercapaciteit voor een magazijn van vergelijkbare omvang. Een andere innovatie is het nieuwe modulaire mastontwerp. De mast is bijzonder licht en zorgt desondanks voor een uiterst hoge stabiliteit van de machine, naast een flexibele schaalbaarheid tot 25 meter.

Genomineerd in de categorie “Intralogistieksoftware”: zoneCONTROL
Jungheinrich streeft continu naar een betere bescherming van bestuurders, machines, goederen en opslagfaciliteiten. Het nieuwe assistentiesysteem zoneCONTROL verhoogt de veiligheid op de meest kritieke punten in het magazijn. Het systeem bestaat uit een radiomodule op de truck alsook uit radiobakens die op geselecteerde punten in het magazijn worden geïnstalleerd. Rondom de bakens wordt een cirkelvormig transmissieveld gecreëerd. Afhankelijk van de afstand tot zo’n baken triggert de radiomodule op het voertuig reacties zoals het afremmen van het voertuig. zoneCONTROL is gebaseerd op UWB-radiotechnologie (Ultra Wide Band), waardoor het systeem tot op enkele centimeter nauwkeurig kan werken.