Stage Rekshuttle

Shuttlesysteem

Een shuttle verschaft vele voordelen: van een hoge overslagcapaciteit bij complete vulling of lediging van een pallettenkanaal over botsingvrij opslaan en terughalen van palletten tot een optimale ruimtebenutting dankzij geringe rekvakhoogten.

Het consequente gebruik van opslagruimte wordt mogelijk gemaakt door onze shuttlesystemen, bestaande uit een carrier, een intern transportmiddel en een kanaalrek. Het rek biedt in de hoogte en de breedte plaats aan vele pallettenkanalen. De geringe gebruikte hoogte per kanaalniveau zorgt bovendien voor een efficiënte benutting van de magazijnhoogte. Elke Jungheinrich-heftruck met een voldoende groot restdraagvermogen kan als intern transportmiddel gebruikt worden.

Halfautomatische opslag met rekshuttle

De rekshuttle werkt bijzonder doeltreffend bij het herhaaldelijk opslaan en terughalen in hetzelfde pallettenkanaal. De shuttle wordt op de vorken van een intern transportmiddel opgenomen en in het pallettenkanaal geplaatst. Daar rijdt hij automatisch onder de opgeslagen palletten zonder met het interne transportmiddel verbonden te zijn. Na het neerzetten van de eerste pallet en na indrukken van de startknop op de bedieningsterminal voert de besturing alle nodige rij- en hefbewegingen automatisch uit. Sensoren detecteren de positie van opgeslagen palletten en zorgen op die manier voor een botsingvrij opslaan en terughalen van nieuwe palletten. Tijdens de carrier-rit kan de heftruckbestuurder een volgende pallet ophalen en de volgende opslagoperatie starten. 

Gebruiksvriendelijke draadloze handterminal

De bedieningsterminal en de besturing van de shuttle communiceren via een bidirectionele radioverbinding. De draadloze handterminal werd ergonomisch in het gezichtsveld van de chauffeur gemonteerd. Met overzichtelijke functietoetsen en een duidelijk informatiedisplay is de terminal heel eenvoudig te bedienen. De terminal kan mobiel worden gebruikt, maar hij kan ook virtueel via het touchscreen van een reeds beschikbare draadloze handterminal worden bediend.

Shuttlesysteemvarianten bieden flexibiliteit

Verschillende varianten van het shuttlesysteem maken het behandelen van verschillende ladingdragers zoals euro- of industriële palletten in hetzelfde reksysteem mogelijk. Sensoren detecteren daarbij automatisch de omvang van de palletten. Ook het opslaan en terughalen volgens LiFo (Last-in-First-out) of FiFo (First-in-First-out) kan heel gemakkelijk. Bij het volledig ledigen van een kanaal brengt de rekshuttle automatisch elke pallet in het kanaal naar de terughaalzijde, waar ze wordt opgepakt met een heftruck en naar de goederenverzending wordt gebracht. Deze functie is ook mogelijk wanneer niet alle maar slechts een bepaald aantal palletten moet worden teruggehaald. Wanneer er geen opslag of terughaling plaatsvindt kunnen alle palletten automatisch naar de terughaalzijde worden gebracht. Voor de efficiënte werking van een koelhuis is een hoge ruimtebenuttingsgraad heel belangrijk. De pallettenshuttle in diepvriesuitvoering kan worden gebruikt bij toepassingen tot –30 °C. Een tweede batterijset met laadstation verhoogt de inzetbaarheid aanzienlijk.

Shuttlesystemen met personenbeveiligingssysteem

Bij grotere rekinstallaties kunnen tot 69 verschillende carriers geselecteerd worden door een draadloze handterminal. Hiervoor wijzigt de bestuurder gewoon de code op de draadloze handterminal om de volgende carrier te bereiken. Het optionele personenbeveiligingssysteem beveiligt de toegang tot een pallettenkanaal of een werkfase tegen toegang door onbevoegden. Bij een alarm worden de rekshuttlecarriers tot stilstand gebracht. Voor geautoriseerde heftrucks, die automatisch erkend worden, wordt de rekbediening niet belemmerd.