Call4Service
Contactformulier
Nieuwsbrief
Vacatures
Jungheinrich Magazino SOTO voor MAN
PERSBERICHT - 28/02/2024

MAN automatiseert productielogistiek met Magazino

Automatisering van de materiaaltoevoer in de motorenfabriek in Neurenberg (Duitsland) met 12 Magazino SOTO robots.

Het roboticabedrijf Magazino uit München (Duitsland), dat deel uitmaakt van Jungheinrich, heeft de MAN-vestiging in Neurenberg verworven als vlootklant voor de SOTO robot. De mobiele robot SOTO automatiseert de materiaaltoevoer tussen het magazijn en de assemblagelijn en transporteert volledig autonoom kleine ladingdragers. Na een proefproject van een jaar zal het hele aanvoerproces van kleine ladingdragers voor de assemblage van motoren en de toekomstige productie van batterijen in de herfst geautomatiseerd worden met 12 SOTO robots.

Magazino en MAN werken al sinds 2019 nauw en toepassingsgericht samen op het gebied van logistieke automatisering en hebben hun specifieke expertise al gebundeld tijdens de ontwikkelingsfase van de SOTO robots. Tijdens een proeffase van een jaar werd de functionaliteit van de robots uitgebreid getest en geoptimaliseerd in de praktijk. Op basis van deze positieve test heeft de MAN-vestiging in Neurenberg besloten om een vloot van 12 SOTO robots in te zetten voor de complete automatisering van de logistiek van kleine goederen. 

Simon Becker, projectmanager bij MAN: “De introductie van SOTO is een nieuwe stap naar de toekomst van de logistiek in de recente ontwikkeling van onze fabriek in Neurenberg. Dankzij SOTO is het aanvoerproces met kleine ladingdragers nu ook volledig geautomatiseerd. Deze robots zijn daarom ook een voorbeeld van de voortdurende digitalisering en automatisering van onze fabriekslogistiek en dragen zo bij aan onze overkoepelende strategie. Het is indrukwekkend om te zien hoe efficiënt en harmonieus de medewerkers en de robots kunnen samenwerken. De beslissing om de SOTO robots te introduceren is het resultaat van een jarenlange, op vertrouwen gebaseerde samenwerking met Magazino, die ons streven naar technologische uitmuntendheid en voortdurende verbetering weerspiegelt.”

Markus Ruder, projectmanager van Magazino voor het gezamenlijke project met MAN, beschrijft het doelproces als volgt: “De SOTO robots halen de ladingdragers onafhankelijk van elkaar op in het geautomatiseerde miniloadmagazijn en elke robot brengt tot 18 containers tegelijk naar de individuele assemblagelijnen. De robots werken in dezelfde omgeving als de medewerkers en andere mobiele robots. Op de productielijn leveren de SOTO robots de containers, die momenteel 12 kg wegen, rechtstreeks in de rekken. De medewerkers kunnen eenvoudig bij de afzonderlijke onderdelen aan de andere kant van het rek voor assemblage. De SOTO robots kunnen ook autonoom leeggoed ophalen en naar het centrale verzamelpunt brengen.”

De fabriek in Neurenberg gebruikt standaard containers in overeenstemming met de VDA-norm. De adaptieve grijper van de robot past zich automatisch aan de grootte aan en beweegt zich, net als het personeel, flexibel naar verschillende hoogtes van de transferrekken. De robots gebruiken codes op de rekken en etiketten op de containers voor identificatie. Daarna ontvangt de robot de transportorders rechtstreeks van het magazijnbeheersysteem.

Terwijl de assemblagelijnen in de productie-industrie nu in hoge mate geautomatiseerd zijn, gebeurt het aanvullen in de meeste magazijnen nog steeds grotendeels handmatig. Eerdere oplossingen zoals trolleytreinen of Automated Guided Vehicles (AGV’s) automatiseren het proces niet volledig, omdat er handmatige arbeid nodig is voor het laden en lossen. In de vestiging van MAN in Neurenberg worden de ladingdragers na levering automatisch gedepalletiseerd en opgeslagen in de automatisch miniload. Met SOTO automatiseert MAN nu de ‘laatste stap’ in het aanvoerproces van ladingdragers. Dit om ervoor te zorgen dat de eerste menselijke handeling in het proces het overbrengen is van de lege ladingdragers van de volle ladingbak naar de leeggoedbak van het rek door de assemblagemedewerkers, vanwaar de robot de ladingdragers weer ophaalt. 

De SOTO robot combineert deze elementaire logistieke processtappen in één enkele, volledig autonome oplossing. Het ophalen van de ladingdragers van verschillende grootte uit een magazijn, autonoom transporteren van meerdere ladingdragers van de bron naar de afzetbak en levering aan doorrolrekken dicht bij de lijn op verschillende hoogtes. Het verzamelen van leeggoed en het rouleren van ladingdragers maken deel uit van de mogelijkheden. In bestaande omgevingen werkt de robot veilig in hetzelfde gebied als het personeel. Deze mogelijkheden onderscheiden de SOTO robot duidelijk van de markt en maken voor het eerst echte end-to-end automatisering mogelijk in de materiaaltoevoer met kleine ladingdragers.

NAAR OVERZICHT PERSBERICHTEN