Contactformulier
Nieuwsbrief
Vacatures
Jungheinrich IDG-Dichtungstechnik
Persbericht - 25/08/2022

IDG-Dichtungstechnik treedt toe tot geautomatiseerde intralogistiek met Jungheinrich

IDG-Dichtungstechnik GmbH, een expert in moderne afdichtingsprofielen en -materialen, gevestigd in Kirchheim unter Teck, Bade-Wurtemberg (Duitsland), herstructureert zijn logistiek.

Het bedrijf is in 1971 opgericht en wil voor zijn nieuwe vestiging in Albershausen (Duitsland) overschakelen op automatisering. Daarvoor heeft het bedrijf Jungheinrich in de arm genomen om een automatisch magazijn voor kleine onderdelen te bouwen met één gang.

Tot nu toe heeft IDG-Dichtungstechnik zijn materiaalstroom uitsluitend handmatig georganiseerd. Aangezien het bedrijf wegens de sterke groei zijn logistiek moet uitbreiden, grijpen ze de kans om over te schakelen op geautomatiseerde processen in het nieuwe gebouw. “De strategische keuze voor automatisering is een belangrijke mijlpaal voor IDG-Dichtungstechnik. Het bedrijf kan rekenen op een nauwe ondersteuning, van de planning tot de bedrijfsklare oplevering, inclusief een uitgebreide training”, aldus Knut Schröder, Project Manager Sales ASRS bij Jungheinrich. “Dankzij het automatisch magazijn voor kleine onderdelen profiteert IDG-Dichtungstechnik van gestructureerde processen, ergonomische werkplekken, een hoge mate van transparantie en een compacte magazijnconsolidatie met een optimale capaciteitsbenutting op een kleine oppervlakte.” Het automatisch magazijn voor kleine onderdelen is 37m lang, 8m breed en 15,4m hoog en biedt 11.562 opslagplaatsen. Daarmee is de beschikbare capaciteit maar liefst 1,5 keer meer ten opzichte van de huidige situatie.

De containers worden dubbeldiep opgeslagen en zijn via transporttechnologie verbonden met de voorzone voor de bevoorrading van de montage. Op het gelijkvloers zijn er twee orderpickstation en één werkplek voor goederenontvangst voorzien. Op de bovenverdieping bevindt zich nog een orderpickstation. In de toekomst zal er een éénploegendienst tewerkgesteld worden. Hiervoor levert Jungheinrich de magazijnkraan STC inclusief besturing en visualisatie. Op deze manier kunnen tot 150 containers per uur worden in- en uitgeslagen. De levering bestaat verder uit de rekkenconstructie, de containertransporttechniek, de platformsystemen, vier sluizen met acht snellooppoorten en vier brandwerende deuren. Het bedrijf uit Hamburg (Duitsland) zal bovendien ook de elektrificatie en de aansluiting van het ERP-systeem van de klant op het Jungheinrich WMS-systeem leveren.

Aangezien de klant de installatie met inertisering ontwerpt - d.w.z. met zuurstofvermindering als preventieve brandbeveiliging die een bijzonder dichte gebouwschil vereist - heeft Jungheinrich zijn brandbeveiligingsconcept aangepast. In plaats van de gebruikelijke sprinklerinstallaties zijn de sluizen uitgerust met snellooppoorten. Jungheinrich geeft ook blijk van flexibiliteit en klantgerichtheid met twee andere bijzondere constructiekenmerken. Voor de waterdichte betonnen vloerplaat gebruikt Jungheinrich speciale injectiedeuvels en bovendien wordt de constructie niet via een muuropening geïnstalleerd, zoals gewoonlijk het geval is. Omdat de zuurstofarme atmosfeer een constructie zonder lichtkoepels vereist, zal Jungheinrich alle componenten tijdens de bouwfase naar binnen brengen via de enige overgebleven opening in het dak.

De chemie was vanaf het begin goed”, zegt Aron Olbrich, Managing Director van IDG-Dichtungstechnik GmbH. “Al in de offertefase bleek de samenwerking succesvol te zijn, want Jungheinrich heeft het project enorm vooruitgeholpen door belangrijke impulsen te geven.” Dit project is de eerste samenwerking tussen Jungheinrich en IDG-Dichtungstechnik, maar er ligt al meer in het verschiet. Zoals de uitbreiding van het magazijn met een extra gang en orderpickstations waarop de technologie reeds is afgestemd. Verder zal de nu geautomatiseerde intralogistiek van IDG-Dichtungstechnik ondersteund worden via het servicecontract.


NAAR OVERZICHT PERSBERICHTEN