Tijdens piekperioden verpakt het team van de DS Group meer dan 19.000 pakketten per dag in het logistieke centrum in Gallin (Duitsland). Een werklast die mogelijk wordt gemaakt door een uitgebreide logistieke oplossing van Jungheinrich: met industriële trucks, lithium-iontechnologie en een slim WMS.
Of het nu gaat om barbecuewagens, stoomstrijkijzers of koffiemachines - het vervoeren van de meer dan 4.000 artikelen in het productassortiment van de DS Group vereist elke dag weer een enorme logistieke prestatie. Toch wordt de uitdaging met succes aangegaan door een Jungheinrich vloot van 30 lithium-iontrucks. Deze vloot zorgt ervoor dat de goederen betrouwbaar door het 30.000 m2 grote logistieke centrum in Gallin worden getransporteerd.
Tegelijkertijd optimaliseert het Jungheinrich Warehouse Management System (WMS) de routes om tijd te besparen en de efficiëntie van de trucks te verhogen. Een perfecte combinatie, die de klant in staat stelt om tijdens piekperioden meer dan 19.000 pakketten per dag te verwerken.
Het door Jungheinrich gebouwde smallegangenmagazijn met 32 gangen biedt ongeveer 30.000 opslaglocaties voor palletten of een opslagruimte die groot genoeg is voor 3.000 zeecontainers. Voor Hauke Hagemann, Managing Director, was het een eenvoudige beslissing om te kiezen voor de toekomstbestendige lithium-iontechnologie.
Met snellaad- en boosterlaadmogelijkheden en een levensduur die drie keer langer is dan die van conventionele batterijen, waren de voordelen duidelijk. “De trucks kunnen worden geladen terwijl de pauze van onze medewerkers. Hierdoor kunnen we in twee ploegen werken zonder onderbrekingen,” legt Hagemann uit, die verantwoordelijk is voor alle logistiek voor de DS Group.
Een vloot die zo divers is als die van de DS Group vereist een hoge mate van coördinatie. Er wordt een grote verscheidenheid aan industriële trucks gebruikt, van smallegangentrucks en stapelaars tot transpalletten met lage hefhoogte en trekkers.
Het WMS van Jungheinrich speelt daarom een sleutelrol in het dagelijkse verloop van de logistieke processen. Door optimalisatie van de routes worden de goederen in dubbele cycli getransporteerd met gelijktijdige opslag en afvoer. Dit bespaart niet alleen tijd, maar verhoogt ook de efficiëntie. Het verplaatsen van tot wel 300.000 palletten per jaar zou zonder het WMS van Jungheinrich bijna onmogelijk zijn.
Jungheinrich is niet alleen verantwoordelijk voor het ontwerp van de stellingen en de industriële trucks, maar ook voor alle heftruck- en scannertechnologie. Dit zorgt ervoor dat alle componenten naadloos op elkaar aansluiten. De logistieke oplossing is ook uniek omdat het een breed scala aan servicemogelijkheden voor de heftrucks en in lithium-iontechnologie opgeleide servicespecialisten omvat.
“We vertrouwen al vele jaren op de klantenservice van Jungheinrich en zijn altijd onder de indruk geweest van het reactievermogen en de betrokkenheid van de zeer gemotiveerde ingenieurs,” prijst Hagemann terwijl hij wegrijdt in zijn mobiele controlecentrum, een Jungheinrich EZS 1 sleeptractor. Zijn volgende logistieke uitdaging dient zich aan.