Toen onze klant en logistiek dienstverlener Stelten de grenzen van zijn capaciteit had bereikt, implementeerden we een mobiel shuttlereksysteem in het 24.000 m² grote magazijn. De nieuwe oplossing zorgt voor optimale goederenbehandeling, efficiënte processen en maximale veiligheid.
Het is 7 uur 's ochtends. Alles is nog rustig in de haven van Krefeld, waar historische pakhuizen en oude fabrieken naast moderne industrie staan. En het is hier, in de op drie na grootste binnenhaven van Noordrijn-Westfalen, waar je de logistieke en expeditiedienstverlener Johs. Stelten. Zoals elke ochtend maken bedrijven zich klaar voor de dag die voor hen ligt en wordt de stilte van de Bataverstraße verbroken wanneer goederen over zee, per spoor en over de weg arriveren. De rest van de dag draait alles om multimodale magazijnlogistiek: basisvoedingsmiddelen, farmaceutische en cosmetische artikelen, maar ook onschadelijke chemicaliën en andere economische goederen worden per trein, schip of over de weg aangevoerd, opgeslagen en indien nodig afgevuld, verwerkt, verpakt en doorgestuurd.
Johs. Stelten houdt zich al bijna 125 jaar bezig met de opslag, handel en overslag van producten zoals graan. En dit blijft de primaire focus van het aloude bedrijf, dat vandaag de dag ongeveer 65 werknemers heeft. Op een oppervlakte van 35.000 vierkante meter worden alle goederen, variërend van bulkgoederen tot vloeistoffen in vaten, toegewezen aan het meest geschikte opslagsysteem - van de silo tot het nieuwe semi-geautomatiseerde pendelmagazijn. De goederen worden ongeveer elke vier weken overgeslagen. Dankzij de structuur van het bedrijf kan Johs. Stelten het hele scala aan logistieke faciliteiten gebruiken en zo flexibel en op korte termijn reageren op verzoeken van klanten.
In 2018 begon Johs. Stelten het een uitdaging om optimaal gebruik te maken van de beperkte ruimte in het magazijn. Om op de lange termijn levensvatbaar te blijven, had het familiebedrijf extra opslagcapaciteit en verdere technische ontwikkeling nodig. Het jaar daarop werden er verbeteringen doorgevoerd en werd er een nieuw logistiek centrum gebouwd. Om het bedrijf daarbij te helpen, werd Jungheinrich als partner gekozen. Dit was echter niet de eerste keer dat de twee samenwerkten. De twee industrie-experts hebben een lange gezamenlijke geschiedenis en werken al meer dan 30 jaar professioneel samen. Marcus Heldt, Managing Director van Johs. Stelten, legt uit wat de belangrijkste reden was om Jungheinrich als bouwpartner te kiezen.
De implementatie van het project was een groot succes. In de woorden van de Managing Director zelf: “De combinatie van systemen was perfect voor Johs. Stelten”. Overal waar je kijkt, is het ultramoderne, semi-geautomatiseerde logistieke centrum gevuld met het allerbeste dat technologie te bieden heeft. Na slechts zes maanden bouwen is de toekomst van intralogistiek aangekomen in Krefeld - in de vorm van een mobiel stellingsysteem en een shuttlereksysteem. Voor Operations Manager Olaf Witte is het beste aan zijn nieuwe prijsbezit de manier waarop deze twee opslagsystemen zo naadloos samenwerken. Terwijl de shuttlestelling ideaal is voor grote partijen, d.w.z. goederen van hetzelfde type, kan de verrijdbare stelling veel verschillende producten opslaan in de kleinste ruimte. Hierdoor kon Johs. Stelten zijn capaciteit met ongeveer 30% kunnen verhogen met dezelfde hoeveelheid vloeroppervlak en opslagruimte kunnen creëren voor 13.000 extra europalletten of 10.500 industriële pallets. De logistieke en expeditiedienstverlener heeft nu in totaal ongeveer 23.000 palletopslaglocaties.
Het nieuwe elektrische verrijdbare stellingsysteem maakt zelfs gebruik van de ruimte in de gangpaden tussen de stellingen. Normaal gesproken is dit gebied verboden terrein en moet het toegankelijk blijven. Maar dit systeem, ontworpen om de ruimte optimaal te benutten, herschrijft de regels op een slimme manier: Er kan een werkgang worden gecreëerd waar die op dat moment nodig is, simpelweg door de rekken uit elkaar te schuiven. Als bij toverslag verschijnen waardevolle opslagruimte en een werkgang uit het niets. Het stellingsysteem in Krefeld kan worden onderverdeeld in drie blokken. Om maximale flexibiliteit te garanderen, kan elk blok afzonderlijk worden aangestuurd en heeft het zijn eigen gangpad voor opslag en ophalen. Door drie stellinggangen tegelijk te openen, kan de doorvoer worden aangepast aan de vereiste doorvoersnelheid. Als extra bonus gaat de verlichting pas automatisch aan als de gangpaden open zijn, waardoor energie wordt bespaard.
Aan de andere kant van Hal 5 bevindt zich de shuttlestelling, die ook uit drie blokken bestaat en capaciteit creëert voor ongeveer 5.100 industriële palletten of 6.300 europalletten. De shuttlestellingen zijn gekozen vanwege hun flexibiliteit. Het is zo ontworpen dat zowel industriële als europalletten in de kanalen kunnen worden opgeslagen.
Under Pallet Carriers (UPC) transporteren de palletten vervolgens binnen de kanalen. Dit doen ze door onder de palletten door te rijden en de palletten op te tillen om ze te vervoeren. De UPC's kunnen maximaal 1,5 ton tillen. Nadat ze de palletten hebben opgetild, rijden ze met een snelheid van 2,9 km/u naar de juiste positie in het betreffende kanaal. Wanneer ze op hun bestemming aankomen, worden de UPC's neergelaten om de pallet op het rek te plaatsen. De UPC's keren dan terug naar hun positie in neergelaten stand. Om ruimte te besparen kunnen maximaal 12 industriële palletten en 15 europalletten achter elkaar in één kanaal worden opgeslagen. Het Warehouse Management System bestuurt de shuttle en werkt op een procesgeoptimaliseerde manier. Zonder dat iemand het merkt, stuurt het Warehouse Management System al een heftruck naar de ingang van het kanaal met de volgende order terwijl de UPC nog bezig is met het opslaan van de vorige pallet.
De goederen die bij Johs. Stelten worden opgehaald door verschillende Jungheinrich industriële trucks. Terwijl de ERE 125 transpalletten het platform oprijden om vrachtwagens te lossen, worden de EFG 320 (vierwiel) en EFG 220 (driewiel) vorkheftrucks gebruikt om containers te lossen. Vorkheftrucks met vier wielen zijn voorzien van een zwevende as met hoog draaipunt om het te vervoeren gewicht optimaal te verdelen en stabiliteit op oneffen oppervlakken te garanderen. Zodra de palletten zijn opgepakt, worden ze gescand door de operators en vergeleken met de afzonderlijke bestelling in het Warehouse Management System. De palletten worden vervolgens gebufferd in het goederenontvangstgebied. Zodra ze worden vrijgegeven, wijst het Warehouse Management System een opslaglocatie toe aan de pallet en stuurt het de transportopdracht door naar de eerstvolgende beschikbare geschikte heftruck. Afhankelijk van de goederenstructuur worden de palletten opgeslagen in het shuttlemagazijn of in het verrijdbare stellingsysteem. Grote partijen goederen worden naar het shuttle magazijn getransporteerd, terwijl kleine hoeveelheden, individuele palletten of restvoorraden in de verrijdbare stellingen worden geplaatst. Het Warehouse Management System zorgt ook voor de afvoer van goederen. Het stuurt de afleveropdracht naar een ETV 216 reachtruck, die de palletten uit het rek haalt en ze naar de goederenuitgifte rijdt.
Zowel de nieuwe als de meer gevestigde gebieden bij Johs. Stelten worden aangestuurd door het Jungheinrich Warehouse Management System. Naast de communicatie met het bovenliggende hostsysteem is het WMS verantwoordelijk voor het beheer en de bewaking van orders en voor de toewijzing van opslaglocaties. Bovendien zorgt het Warehouse Management System ervoor dat de heftrucks, shuttles en gangpaden in de verrijdbare stellingen allemaal procesgeoptimaliseerd worden bediend. Onnodige lege ritten behoren tot het verleden. De Jungheinrich Logistics Interface kan ook communiceren met de verrijdbare stellingen. Er zijn een aantal speciale functies beschikbaar, zoals dubbele cycli om de cyclustijden te verlengen en verplaatsing van de twee stellingen om de magazijncapaciteit in verschillende seizoenen te vergroten.
Het revolutionaire idee om een Warehouse Management Systeem te gebruiken voor de besturing van alle componenten, d.w.z. alle systemen, UPC's en trucks, is een primeur voor zowel Johs. Stelten als Jungheinrich. Door deze technologie te combineren met een ruimtebesparend stellingsysteem en een semiautomatische shuttlestelling, is dit al lang bestaande bedrijf in staat om een optimale goederendoorvoer en efficiënte processtromen te realiseren - en daarmee zijn toekomst voor vele jaren veilig te stellen.