Call4Service
Contactformulier
Nieuwsbrief
Vacatures
Referentie Jungheinrich Wildeboer
Flexibele oplossing voor maximale efficiëntie

Wildeboer automatiseert met mobiele robots en VDA 5050 fleet manager

Om de opslagcapaciteit te vergroten en de processen te optimaliseren, koos Wildeboer voor een uitbreidbaar geautomatiseerd systeem met Mobile Robots. Spontane veranderingen in de dagelijkse werkzaamheden kunnen worden opgevangen door snel extra robots te integreren via de VDA 5050 interface.

Wildeboer produceert componenten voor brandbeveiliging, ventilatietechniek, gebouwsysteemtechniek en geluidsisolatie op zijn locatie in Weener. Het gevarieerde productassortiment vereist verschillende transportvoertuigen. Een autonome mobiele robot SOTO is verantwoordelijk voor het transport van kleine ladingdragers (KLT) in drie verschillende maten, terwijl zes ERC 213a automatisch geleide voertuigen verantwoordelijk zijn voor het transport van grote ladingdragers (GLT) zoals pallets. Met meer dan 83 transporten van pallets en palletkooien en 22 transporten van kleine ladingdragers per uur brengen de autonome voertuigen veel snelheid in de productie. 

Duurzame automatisering

De uitdaging om twee verschillende voertuigtypes aan te sturen met slechts één besturingssysteem werd optimaal beheerst door het gebruik van de MHP FleetExecuter, een externe VDA 5050 vlootmanager. De Jungheinrich Logistics Interface fungeert als interface tussen de MHP FleetExecuter en de randapparatuur en verbindt de mobiele robots en de processen tot een intelligent systeem. De open VDA 5050-oplossing maakt probleemloze integratie van extra voertuigen en leveranciers mogelijk en biedt de klant maximale flexibiliteit bij het ontwerp van zijn automatiseringsoplossing. 

Hoge procesbetrouwbaarheid

Real-time materiaaltracering en uitgebreide veiligheidssystemen zorgen voor een hoge efficiëntie van de transportprocessen en een soepele werking in een mens-machine omgeving. De iets complexere routeberekening voor de mobiele robot SOTO met dubbeldiepe rugzak wordt ook afgehandeld door het besturingssysteem, waardoor een maximale procesbetrouwbaarheid wordt gegarandeerd. “Over het geheel genomen is de klant met dit logistieke systeem veel efficiënter en kan hij effectiever reageren op veranderende omstandigheden in de dagelijkse bedrijfsvoering”, zegt Lorenz Schuster, die als Jungheinrich projectmanager de integratie van het mobiele robotsysteem coördineerde. 

Innovatieve totaaloplossing

Naast schaalbaarheid en flexibiliteit biedt het geautomatiseerde systeem het doorslaggevende voordeel dat operators slechts één tool nodig hebben en geen expertise hoeven op te doen voor een groot aantal softwaresystemen om de dagelijkse processen te coördineren. Automatisering hoeft niet complex te zijn. In het geval van Wildeboer helpt het de werkdruk van medewerkers te verminderen, gaat het de toenemende schaarste aan geschoolde arbeidskrachten tegen en helpt het de klant om zich flexibel aan te passen aan veranderende eisen en tegelijkertijd de productiviteit te maximaliseren.

Picture Case study Wildeboer
Marcel Stephan
Head of Intralogistics, Wildeboer Bauteile GmbH

“Door het toenemende tekort aan geschoolde werknemers is automatisering voor ons een logisch gevolg om ons bestaan op de lange termijn veilig te stellen.”

3 vragen aan Marcel Stephan

Head of Intralogistics, Wildeboer Bauteile GmbH

 

Overzicht project

Uitdagingen

  • Bouw van een nieuw logistiek centrum om de ruimtecapaciteit te vergroten en de doorlooptijden te verkorten
     
  • Automatisering van overbodige transporttaken om het toenemende tekort aan geschoold personeel tegen te gaan
     
  • Soepele bediening van twee verschillende typen mobiele robots binnen één besturingssysteem
     
  • Routeoptimalisatie en rugzakbeheer voor optimaal gebruik van de vloot

Oplossingen

  • 1 AMR SOTO voor het transport van kleine ladingdragers (SLC's)
     
  • 6 ERC 213a AGV's voor het transport van grote ladingdragers (LLC's)
     
  • Extern VDA 5050 vlootbeheersysteem MHP FleetExecuter voor de besturing van de mobiele robots
     
  • Jungheinrich Logistics Interface als middleware tussen MHP FleetExecuter en randapparatuur

Resultaten

  • Een modern geautomatiseerd systeem met de mogelijkheid om extra componenten en leveranciers te integreren
     
  • Verhoogde productiviteit met meer dan 83 pallet- en gaasdozentransporten en 22 KLT-transporten per uur
     
  • Mobiele robot SOTO maakt indruk met maximale procesbetrouwbaarheid dankzij real-time materiaaltracering
     
  • Soepel gebruik in mens-machinebedrijf dankzij de uitgebreide veiligheidssystemen van de mobiele robots

Gebruikte oplossingen