Op dit moment willen wij u de mogelijkheid bieden om via chat contact met ons op te nemen. Vanwege uw huidige cookievoorkeuren kunnen wij de chat nog niet weergeven.
Accepteer onze 'voorkeurscookies' om de chatfunctie te activeren.
Meer performance, flexibiliteit en toekomstbestendigheid: Hoe u met het automatisch magazijn tot een efficiënte en veilige goederen- en materiaalstroom komt.
Meer performance, flexibiliteit en toekomstbestendigheid: Hoe u met het automatisch magazijn tot een efficiënte en veilige goederen- en materiaalstroom komt.
Meer bereiken met minder middelen is de uitdaging waar bedrijven vandaag de dag voor staan. Duurzame material handling is de sleutel om dit mogelijk te maken.
Wildeboer automatiseert met mobiele robots en VDA 5050 fleet manager
Om de opslagcapaciteit te vergroten en de processen te optimaliseren, koos Wildeboer voor een uitbreidbaar geautomatiseerd systeem met Mobile Robots. Spontane veranderingen in de dagelijkse werkzaamheden kunnen worden opgevangen door snel extra robots te integreren via de VDA 5050 interface.
Wildeboer produceert componenten voor brandbeveiliging, ventilatietechniek, gebouwsysteemtechniek en geluidsisolatie op zijn locatie in Weener. Het gevarieerde productassortiment vereist verschillende transportvoertuigen. Een autonome mobiele robot SOTO is verantwoordelijk voor het transport van kleine ladingdragers (KLT) in drie verschillende maten, terwijl zes ERC 213a automatisch geleide voertuigen verantwoordelijk zijn voor het transport van grote ladingdragers (GLT) zoals pallets. Met meer dan 83 transporten van pallets en palletkooien en 22 transporten van kleine ladingdragers per uur brengen de autonome voertuigen veel snelheid in de productie.
De embedded inhoud vereist uw toestemming.
Helaas is deze inhoud is niet beschikbaar vanwege uw huidige cookie-voorkeuren.
Gelieve "marketing" cookies om de inhoud weer te geven.
De uitdaging om twee verschillende voertuigtypes aan te sturen met slechts één besturingssysteem werd optimaal beheerst door het gebruik van de MHP FleetExecuter, een externe VDA 5050 vlootmanager. De Jungheinrich Logistics Interface fungeert als interface tussen de MHP FleetExecuter en de randapparatuur en verbindt de mobiele robots en de processen tot een intelligent systeem. De open VDA 5050-oplossing maakt probleemloze integratie van extra voertuigen en leveranciers mogelijk en biedt de klant maximale flexibiliteit bij het ontwerp van zijn automatiseringsoplossing.
Hoge procesbetrouwbaarheid
Real-time materiaaltracering en uitgebreide veiligheidssystemen zorgen voor een hoge efficiëntie van de transportprocessen en een soepele werking in een mens-machine omgeving. De iets complexere routeberekening voor de mobiele robot SOTO met dubbeldiepe rugzak wordt ook afgehandeld door het besturingssysteem, waardoor een maximale procesbetrouwbaarheid wordt gegarandeerd. “Over het geheel genomen is de klant met dit logistieke systeem veel efficiënter en kan hij effectiever reageren op veranderende omstandigheden in de dagelijkse bedrijfsvoering”, zegt Lorenz Schuster, die als Jungheinrich projectmanager de integratie van het mobiele robotsysteem coördineerde.
Innovatieve totaaloplossing
Naast schaalbaarheid en flexibiliteit biedt het geautomatiseerde systeem het doorslaggevende voordeel dat operators slechts één tool nodig hebben en geen expertise hoeven op te doen voor een groot aantal softwaresystemen om de dagelijkse processen te coördineren. Automatisering hoeft niet complex te zijn. In het geval van Wildeboer helpt het de werkdruk van medewerkers te verminderen, gaat het de toenemende schaarste aan geschoolde arbeidskrachten tegen en helpt het de klant om zich flexibel aan te passen aan veranderende eisen en tegelijkertijd de productiviteit te maximaliseren.
Marcel Stephan
Head of Intralogistics, Wildeboer Bauteile GmbH
“Door het toenemende tekort aan geschoolde werknemers is automatisering voor ons een logisch gevolg om ons bestaan op de lange termijn veilig te stellen.”
3 vragen aan Marcel Stephan
Head of Intralogistics, Wildeboer Bauteile GmbH
Waarom heeft u gekozen voor mobiele robots van Jungheinrich voor het logistieke centrum in Weener?
Met 15.000 inwoners is het voor ons in Weener helaas bijzonder moeilijk om personeel te vinden voor ons logistieke centrum. Om op de lange termijn te kunnen bestaan, moeten we daarom onze toevlucht nemen tot automatiseringsoplossingen. Bovendien zijn mobiele robots een perfecte aanvulling op onze dagelijkse werkzaamheden, omdat ze mensen bevrijden van monotone en ergonomisch veeleisende taken. Door onze werknemers te verlossen van overbodige magazijntaken door middel van automatisering, kunnen ze zich volledig concentreren op andere taken. Hierdoor kunnen we onze middelen beter gebruiken en over het algemeen productiever zijn.
Wat zijn volgens u de belangrijkste voordelen van de automatiseringsoplossing VDA 5050 voor de dagelijkse productiewerkzaamheden?
Met het nieuwe geautomatiseerde systeem hebben we onze logistieke processen op een fundamenteel niveau kunnen optimaliseren. Het feit dat de mobiele robots 24/7 beschikbaar zijn, heeft geleid tot een grote productiviteitswinst. We profiteren ook van een aanzienlijke verlaging van het foutenpercentage. Het grote voordeel van de VDA 5050 fleet manager voor ons is natuurlijk dat we maar één stuk software nodig hebben om onze verschillende mobiele robots in het magazijn aan te sturen. De fabrikantonafhankelijke oplossing stelt ons ook in staat om de vloot naar behoefte uit te breiden om productiepieken met succes op te vangen.
Was u tevreden over het verloop van het project en zou u Jungheinrich aanbevelen bij anderen?
Absoluut ja. Ik wil nu niet te veel uitweiden, maar het hele project is eigenlijk heel soepel verlopen. Gezien het feit dat het geen off-the-shelf project was, maar eerder een ontwikkelingsproject en een echte innovatie, konden we indrukwekkend soepel werken aan de implementatie van een automatiseringsoplossing met verschillende mobiele robots onder één dak. Uiteindelijk kregen we precies wat we gehoopt hadden: een functionerend VDA 5050-systeem waarin de trucks in realtime werken en ons ondersteunen bij het afhandelen van onze dagelijkse transporttaken.
Overzicht project
Uitdagingen
Bouw van een nieuw logistiek centrum om de ruimtecapaciteit te vergroten en de doorlooptijden te verkorten
Automatisering van overbodige transporttaken om het toenemende tekort aan geschoold personeel tegen te gaan
Soepele bediening van twee verschillende typen mobiele robots binnen één besturingssysteem
Routeoptimalisatie en rugzakbeheer voor optimaal gebruik van de vloot
Oplossingen
1 AMR SOTO voor het transport van kleine ladingdragers (SLC's)
6 ERC 213a AGV's voor het transport van grote ladingdragers (LLC's)
Extern VDA 5050 vlootbeheersysteem MHP FleetExecuter voor de besturing van de mobiele robots
Jungheinrich Logistics Interface als middleware tussen MHP FleetExecuter en randapparatuur
Resultaten
Een modern geautomatiseerd systeem met de mogelijkheid om extra componenten en leveranciers te integreren
Verhoogde productiviteit met meer dan 83 pallet- en gaasdozentransporten en 22 KLT-transporten per uur
Mobiele robot SOTO maakt indruk met maximale procesbetrouwbaarheid dankzij real-time materiaaltracering
Soepel gebruik in mens-machinebedrijf dankzij de uitgebreide veiligheidssystemen van de mobiele robots
Toekomstbestendige technologie
Uitbreidbare automatiseringsoplossing met mobiele robots en VDA 5050 fleet manager.
Verbeterde productiviteit
ERC 213a en Magazino SOTO AGV's brengen merkbaar meer efficiëntie in het transport van LLC's en SLC's.
Maximale flexibiliteit
Op piekmomenten kunnen extra toestellen eenvoudig en op korte termijn in het systeem worden geïntegreerd.
Verbeterde procesveiligheid
Laserscanners en 3D-camera's zorgen voor een hoge mate van veiligheid bij mens-machinegebruik.